Gazeteciliğin işlevi

Bugün içinde bulunduğumuz zor koşullara rağmen özellikle kıdemli gazetecilere sorduğumuzda “Tekrar dünyaya yeniden gelsem yine gazeteci olurdum” sözünü sıklıkla duyuyoruz. 50 yıl süreyle gazetecilik yapan meslektaşlarımız arasından seçilen ve TGC Burhan Felek Basın Hizmet Ödülleri'ni ödül alan gazetecilerin birçoğu da "mesleğimizin kulu olmaya devam edeceğiz" diyor.

 

Oysa gazeteciliğin gündeminde işsizlik, oto sansür, sansür, gözaltı, tutukluluk gibi çok ağır sorunlar var.

Türkiye Gazeteciler Cemiyeti’ni ziyarete gelen kıdemli üyelerin de hala muhabirlik duygusunun heyecanıyla yaşadıklarını gözlüyoruz. Gazeteciler her türlü zorluğuna rağmen halkın haber alma ve gerçekleri öğrenme hakkı için içlerindeki muhabirlik ateşini hep sıcak tutuyorlar.

Gazetecilik içinde bulunduğu zor koşullar nedeniyle gençler arasında seçilir meslek olmaktan giderek uzaklaşıyor olsa da halkın haberlere olan ilgisi hep sıcak. Sabancı Üniversitesi Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ersin Kalaycıoğlu ve Koç Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Çarkoğlu tarafından, 2015 yılında Uluslararası Sosyal Saha Çalışmaları Programı (ISSP) kapsamında hazırlanan, "Türkiye'de ve Dünyada Vatandaşlık" raporuna göre Türk vatandaşlarının yüzde 20'si her gün, yüzde 16'sı haftada 3-4 kere gazete okuyor. Vatandaşların yüzde 61'i her gün, yüzde 17'si haftada 3-4 kez televizyondan siyasi haber izliyor. Katılımcıların yüzde 13'ü her gün, yüzde 10'u ise haftada 3-4 kez veya daha fazla radyodan siyasal haberleri dinlediğini belirtirken, vatandaşların yüzde 22'si her gün, yüzde 12'si de haftada 3-4 kez veya daha fazla internetten siyasi haberleri takip ediyor.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2016 yılı ’Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Verileri de internete giriş nedenleri arasında habere ulaşmanın önemli bir yer tuttuğunu gösteriyor. Türkiye genelinde internet erişim imkanına sahip hanelerin oranı 2016 yılı Nisan ayında yüzde 76,3 oldu. Geniş bant internet erişim imkanına sahip hanelerin oranı yüzde 73,1 oldu. Buna göre hanelerin yüzde 39,5’i sabit geniş bant bağlantı (ADSL, kablolu internet, fiber vb.) ile internete erişim sağlarken, yüzde 65,2’si mobil geniş bant bağlantı ile internete erişim sağladı.

İnternet kullanım amaçları dikkate alındığında, 2016 yılının ilk üç ayında internet kullanan bireylerin yüzde 82,4’ü sosyal medya üzerinde profil oluşturma, mesaj gönderme veya fotoğraf vb. içerik paylaşırken, bunu yüzde 74,5 ile paylaşım sitelerinden video izleme, yüzde 69,5 ile online haber, gazete ya da dergi okuma takip ediyor. Gazetecilerdeki tutku, halkta habere ve gerçeğe olan talep sürdüğüne göre geriye sadece bu mesleğin yapılabilir olmasının koşullarının sağlanması gerekiyor.

Türkiye'de OHAL koşullarında da gazetecilik mesleğinin yapılabilir olması için basın ve düşünceyi ifade özgürlüğünün engellerin kalkmasını iktidardan ve muhalefetten talep etmeye devam ediyoruz.

 

Yorum yapın

Misafir olarak yorum yapın

0
hizmet koşulları.

Yorumlar