“Ninatta” BİR HİTİT EFSANESİ

Ahmet Ümit'in, 'Ninatta’nın Bileziği' adlı romanından uyarlanan 'Ninatta' Operası, 02 Aralık 20.00 Dünya Prömiyerini Kadıköy Belediyesi Süreyya Operası Sahnesi'nde yaptı

 

Ninatta Operası Ahmet Ümit'in 'Ninetta'nın Bileziği' isimli romanından bir uyarlama. Operayı Evrim Demirel besteledi, librettosu ise Ahmet Ümit'e ait. Anadolu'nun kalbinde yeryüzünün ilk büyük imparatorluğu Hititler döneminde geçtiği var sayılan bir öykü. Öyküde yalnızca aşk değil açgözlü kralların güç hırsı, toplumun saptırılmış tepkileri işleniyor.

NİNATTA’NIN KONUSU VE KADEŞ SAVAŞI

Günümüzden 3300 yıl önce yapılan bir savaştır Kadeş ve iki büyük uygarlığı Mısırlılar ile Hititleri karşı karşıya getirir. Savaş sonrasında yapılan anlaşma ise tarihe bir ilk olarak geçer. Dünya çok uzun yıllar Kadeş Savaşı’nı Mısır kaynaklarından elde edilen bilgilere göre değerlendirdi. Daha sonra elde edilen bulgular tarihin bile yanılabileceğini gösterdi. Mısırlılar tabletlerinde savaşı kazandıklarını yazmalarına rağmen, uğrunda savaşılan bugünkü Suriye topraklarının savaş sonrasında hâlâ Hititlerin elinde olduğunu öğrenildi.

Operada daha çpk Ninetta’nın ve onun çevresinde dönen aşk üçgenini görüyoruz. Romanda daha ayrıntılı ve dengeli olarak ele alınmış olan aşk ve tarihsel olaylar kurgusu Operada daha çok aşk üzerine uzun aryalar, düetler olarak yer almış. Ahmet Ümit’in ilk Libretto denemesi olduğu için bu konuda derin eleştirilere girmek istemiyorum ama keşke onun romanından deneyimli bir libretto yazarı tarafından oyunlaştırılsaydı. Oyuna ait süre tarihi yansıtan olayları sözlü olarak anlatarak değil aksiyonla, daha fazla opera kişilikleri kullanarak verilseydi. İkili sahneler çok uzundu. Daha fazla ansambl öyküyü daha iyi anlatırdı.

SAHNE TASARIMI

Son yıllarda tüm dünyada yaygınlaşan bir sahneleme tekniği var. İşaret edilen döneme ait ayrıntılarla günümüze ait simgesel bazı aksesuarlar bir araya getiriliyor. Örneğin kostüm, sahne düzenlemesi kadim dönemi yansıtırken cep telefonu, bilgisayar, kamera v.b. karşımıza çıkıyor. Ben bu anlayışı seviyorum. Bana geçmişe bu günün gözüyle de bakılması gerektiğini anımsatıyor.

Sahne tasarımı bana çok eksik geldi. Eğer günümüze ait teknolojik aletler sahnede yer alıyorsa sahne fonunda hiç olmazsa yer yer de ışıklandırılan bir Hitit Güneşi figürü olmalıydı. Hitit Güneşi aynı zamanda Anadolu Medeniyetleri çağrışımı yaptığı için bence mutlaka olmalıydı. O nedenle sahne tasarımı yok sayılabilir.

NİNATTA’NIN MÜZİĞİ

Ninatta Operası’nın bestecisi Evrim Demirel Ahmet Ümit’i librettoyu yazması için ikna eden, dolayısiyle projeyi gerçekleştiren kişi. Müzik bence son yıllarda dinlediğim en iyi müziklerden biri olarak kabul edilebilir. Seslendirilmesi oldukça zor olan frazlar çok etkileyici bir şekilde efsane ruhunu yansıtıyor. Bestecinin ilk eseri olduğuna inanmak çok zor… Galiba çok güçlü bir kompozitör kazandık.

OPERANIN KÜNYESİ

Ninatta’, Mehmet Ergüven’in rejisi ile sahneleniyor. Eserin orkestra şefliğini Zdravko Lazarov, koro şefliğini Paolo Villa, dekor tasarımı Ferhat Karakaya, kostüm tasarımını Serdar Başbuğ, ışık tasarımını Kemal Yiğitcan, hareket düzenini ise Canberk Yıldız üstlenmiş.

OYNAYANLAR

Oyunda orkestra, koro ve solist sanatçılar çok başarılıydı. Gerçekten kulaklara seslenen çok iyi bir düzey yakalanmıştı

Eserde, Ninatta rolünü Özgecan Gençer ve Gülbin Günay, Nuvanza rolünü Erdem Erdoğan ve Ali Murat Erengül, Muvatelli rolünü Caner Akgün ve Alper Göçeri, Inara rolünü Cenk Bıyık ve Serkan Bodur, Manni rolünü Aylin Ateş, Nesrin Gönüldağ ve Deniz Likos, Arinna rolünü Jaklin Çarkçı ve Ayşe Özkan, Zuvappiş rolünü Turgut İpek ve Engin Yavuz dönüşümlü olarak oynuyorlar.

 


 

 

 

 

 

 

Yorum yapın

Misafir olarak yorum yapın

0
hizmet koşulları.

Yorumlar